Sander Martens is een ervaren en gedreven horecaman met een voorliefde voor rockmuziek en speciaal bier. Verantwoordelijk voor het reilen en zeilen bij hotel Kapellerput te Heeze. Dagelijks werken op een prachtig landgoed, wie wil dat nou niet? Een flinke uitdaging gezien de vele mogelijkheden op locatie gebundeld met het streven om 1 van de duurzaamste hotels van de Benelux te zijn en te blijven. Deze podcast is live opgenomen op 10 meter hoogte vanuit de unieke boomhut op het landgoed!
Met Pluck & Play willen we de wereld verkennen en onze horizon verruimen. Onder andere door gesprekken te voeren met ondernemers, zielsverwanten en though leaders. Interessante ontmoetingen die het waard zijn om te delen.
Benieuwd naar het hele verhaal, luister of lees hier onder dan verder.
Vraag 1: Hoe ziet een typische werkdag eruit voor jou?
Een manager operations is een spil in het web tussen de eigenaar en het managementteam. Brandjes blussen en op dit moment de grootste afdeling met de meeste omzet maar ook met de meeste wisselingen in personeel. Veelal op kantoor maar ook meewerken op de werkvloer in keuken en bediening. We missen daar nog ervarenheid en handjes.
Vraag 2: Wat is er in jouw ogen nu anders voor de jeugd dan toen jij begon?
De horeca is in het algemeen wat veranderd. Met name de jeugd zelf. Ze kijken minder op tegen hun leidinggevende. Ik deed vroeger wat mij gezegd werd, tegenwoordig zijn ze wat brutaler. Dat geldt ook voor de stijl van het leidinggeven, een andere aanpak is soms noodzakelijk.
Vraag 3: Waar zit je zelf graag in de horeca als je niet aan het werk bent?
Ik ben een echte speciaal bier fan, het liefst kom in Eindhoven bij rock café The Jack. (red; stratumseind 55 in Eindhoven). Een speciaal biertje met mijn favoriete artiest VolBeat uit Denemarken.
Vraag 4: Waar mogen wij jou voor wakker maken?
Een speciaal biertje en een kapsalon. Heel de dag bezig zijn met culinaire dingen, maar dat blijft toch ook echt heel lekker na een dag hard werken.
Vraag 5: Zijn er bepaalde bedrijven op personen waar je naar kijkt ter inspiratie?
Ik heb mijn oud leidinggevende echt als voorbeeld genomen. Bijvoorbeeld de eigenaar en wat hij allemaal heeft gerealiseerd om Kapellerput op te zetten en uit te bouwen. Ik werk direct met de eigenaar samen en dat is wel een fijn verschil ten opzichte van een hotel keten.
Vraag 6: Hoe hou jij je team gemotiveerd?
Door een leuke werkomgeving te bieden. Er is geen dag hetzelfde en de ene gasten groep is de andere niet. We vieren de verjaardagen van de medewerkers 1 maal per maand met elkaar. En we hebben een aantal keer per jaar een event buiten werktijd om voor jong en oud. Bijvoorbeeld een zomer barbecue, vlak voor de feestdagen een algemene medewerkersvergadering en diner en we hebben de KP dag, ofwel de Kapellerput dag. Georganiseerd voor medewerkers door medewerkers. We gaan dan met elkaar een activiteit doen en aansluitend op KP niveau eten met elkaar.
Vraag 7: Gaan jullie dan ook nog bomen planten? ;-)
Ja, we zijn aangesloten bij hotel for trees (www.hotelfortrees.com). Gasten kunnen bewust kiezen om tijdens hun verblijf af te zien van het schoonmaken van hun kamer en omruilen van handdoeken, als tegenprestatie planten wij bomen. Wij hebben ongeveer 2100 bomen gepland sinds we bij deze organisatie aangesloten zijn.
Vraag 8: Wat kun je vertellen over het Green Team van Kapellerput?
Opgericht om te zorgen dat we nooit stil blijven staan in de ontwikkeling als hotel om steeds duurzamer te worden. Zo hebben we onze eigen imker en overnachtingen verblijf in de winter voor vleermuizen, maar dan buiten en geïntegreerd in de natuur. En uiteraard zaken als renovaties en dubbele beglazing in het landgoed en door het uitbreiden van het aantal zonnepanelen op het dak van ons zalencentrum hebben wij nu een aanzienlijk deel van het energiegebruik en beheer in eigen handen.
Vraag 9: Waarom doe je zaken met Pluck en wat vindt je belangrijk?
Een leverancier met een kort lijntje en die er staat als het nodig is. Wij hebben Ritchie cola en sinas als leuke en aparte toevoeging. We willen apart en uniek zijn ten opzichte van de congres wereld en dit merk is minder bekend bij gasten maar heeft wel een verrassende uitstraling. Oryx peper en zout is een mooie toevoeging op tafel tijdens lunch en diner.
Vraag 10: Ben je bereidt om een hoogte en dieptepunt met ons te delen?
Beide zijn te vertellen over mijn periode bij NH Hotels. In mijn eerste jaar kwam Jan Smit met zijn liveshow met de camera’s vol in mijn gezicht bij mij aan de balie, door een typefout stuurde ik Jan naar een verkeerde kamer. Vervolgens belde hij dat er allemaal spullen in de kamer lagen. Ik heb verplicht alle afleveringen van dat seizoen na zitten kijken om zeker te zijn dat ik er niet in zat. Gelukkig niet! Mijn grootste event wat ik ooit heb gedaan was met 10.000 gasten. Alles erop en eraan en alles tegelijk als overkoepelend food en beverage manager. Een unieke ervaring creëren samen met 700 collega’s.