PLUCK & PLAY

met Niels Peters en Danielle Bourgondien

Een extra bijzondere aflevering van Pluck & Play; we gaan aan tafel met zakelijke partners Niels en Danielle en spreken hen midden in hun gloednieuw geopende winkel in Driebergen. Wij spreken hen over hun liefde voor eten, hun loopbanen bij grootzakelijke bedrijven en hoe het bloed kruipt waar het niet gaan kan en de ups en downs die daarbij komen kijken.

Met Pluck & Play willen we de wereld verkennen en onze horizon verruimen. Onder andere door gesprekken te voeren met ondernemers, zielsverwanten en though leaders. Interessante ontmoetingen die het waard zijn om te delen.

 

Benieuwd naar het hele verhaal,
luister of lees hier onder dan verder.

Introductie
Daniëlle Bourgondiën en Niels Peters begonnen in 2021 delicatessenwinkel Vigola in Driebergen: een plek “voor een borrel met een gouden randje”. Beiden hebben een achtergrond in de horeca, maar belandden eerst in de corporate wereld. Uiteindelijk trokken hun passie voor eten en gastvrijheid hen weer samen naar een plek waar die liefde tot bloei kon komen. Hier beantwoorden ze 10 vragen over hun reis, keuzes en dromen als ondernemerskoppel.
1. Hoe zijn jullie gestart met Vigola?
Daniëlle: “We zagen een delicatessenwinkel in Driebergen die te koop stond. We waren net verhuisd, zaten met jonge kinderen en dachten: dit is het moment. Binnen vijf minuten hadden we de naam ‘Vigola’ bedacht: een samentrekking van Viggo en Lola, onze kinderen.”
2. Wat zijn jullie achtergronden vóór het ondernemerschap?
Niels: “Ik ben opgeleid tot kok, werkte jaren in de horeca, en later als accountmanager bij drankmerken. Daniëlle heeft de hotelschool gedaan, werkte o.a. bij ABN AMRO en PGGM, en heeft een passie voor conceptontwikkeling en hospitality.”
3. Was het altijd al de bedoeling om te gaan ondernemen?
Niels: “Nee, eigenlijk niet. Ik werd er een beetje in geduwd door Daniëlle. Maar achteraf bleek het precies te zijn wat ik nodig had. De dynamiek, het klantcontact – dat past bij mij.”
4. Wat maakt Vigola anders dan een gewone delicatessenwinkel?
Daniëlle: “We combineren winkel en horeca. Je kunt iets kopen voor thuis, maar ook blijven hangen voor een broodje en een wijntje. En we zorgen ervoor dat de sfeer huiselijk en warm is – alsof je thuiskomt.”
5. Jullie zijn inmiddels verhuisd. Waarom?
Niels: “Het eerste pand was te smal en donker. We kregen veel vaste klanten, maar er liepen ook veel mensen voorbij. In het nieuwe pand kunnen we laten zien wat we te bieden hebben en dat heeft meteen een enorme boost gegeven.”
6. Wat was het grootste dieptepunt?
Daniëlle: “In het begin van 2023 zaten we in een dip. We draaiden nét niet genoeg om gezond te zijn. Toen sloten we ons aan bij Gaastra Vins, een coöperatie van ondernemers, en dat gaf ons weer nieuwe energie, kennis en inkoopkracht.”
7. En het hoogtepunt?
Niels: “De opening van de nieuwe winkel. Toen we het folie van de ramen haalden, stonden er meteen mensen in de zaak. Dat gaf kippenvel. We wisten: dit gaat goedkomen.”
8. Hoe is het om als stel samen te werken?
Daniëlle: “We vullen elkaar goed aan. Niels doet de winkelvloer, ik werk nog bij PGGM maar denk mee over de grote lijnen. In december neem ik vrij om samen in de zaak te staan – en dan baal ik als ik weer terug moet.”
9. Hoe zorgen jullie voor balans tussen werk en privé?
Niels: “Die balans is er nooit helemaal. We praten veel over de zaak – soms zelfs te veel, volgens onze kinderen. Maar we vinden het allebei écht leuk, dat maakt een hoop goed.”
10. Wat moeten klanten absoluut proberen bij Vigola?
Daniëlle: “Onze weekendbroden van Lush Love, het kaasassortiment en onze belegde broodjes zijn echt top. En vergeet de borrelplanken niet – die maken we met liefde op maat, ook voor grotere groepen.”
Afsluiting
Daniëlle en Niels laten zien dat je met passie, lef en samenwerking een bijzondere winkel kunt bouwen – eentje waar mensen niet alleen voor producten komen, maar voor sfeer, gastvrijheid en beleving. Vigola is geen standaard delicatessenzaak: het is een ervaring. En een plek waar je altijd net iets langer blijft dan je van plan was.