PLUCK & PLAY

met Pim Doeve

Met Pluck & Play willen we de wereld verkennen en onze horizon verruimen. Onder andere door gesprekken te voeren met ondernemers, zielsverwanten en though leaders. Interessante ontmoetingen die het waard zijn om te delen.

 Midden in het financieel district van Nederland op de Zuidas in Amsterdam staat een zakenhotel met ambities. Ondernemende F&B manager Pim Doeve (35) geeft leiding aan een team van 30 man om de operatie soepel en gastvrij te laten verlopen. Hoe is het om in een internationaal hotel te werken? Welke uitdagingen en bijzonderheden maak je mee? En hoe ga je om met piekmomenten, bijzondere aanvragen en hoe motiveer je een team onder druk?

Benieuwd naar het hele verhaal, 
luister of lees hier onder dan verder.

Hoe ben je op deze plek terechtgekomen?
In januari ben ik hier 5 jaar werkzaam. Je zou verwachten vanuit de hotelschool, maar ik heb iets heel anders gestudeerd namelijk Chinees. Ik heb veel in horeca gewerkt naast studie. Uiteindelijk bij een horeca uitzendbureau in Maastricht terecht gekomen. Mijn vrouw heeft wel hotelschool gedaan, en omdat ik ook veel vrienden heb in de hotellerie, ben ik op die manier in de hotellerie beland. Een goede vriend van mij werkte hier in Amsterdam en adviseerde mij te solliciteren. Ik kom niet uit een horecafamilie. En ben ooit begonnen met een rechtenstudie. Daar kwam ik erachter dat het voor mij ook belangrijk is om balans te hebben in kantoor werk en je werk kunnen doen met mensen op de werkvloer. Ik heb vanaf mijn zestiende in de horeca gewerkt, begonnen als glazenwasser maar ook achter de bar gestaan en er zo in gegroeid.
Waarom ben je Chinees/Mandarijn gaan studeren?
Is gekomen na het stoppen van mijn rechtenstudie. Ik had geen idee wat ik wel wilde dus ben op reis gegaan. Ik heb een fascinatie met het verre Oosten, want ik heb een Indische achtergrond. Maar Indonesië trok me niet, wilde naar een land waar ik wat kon en wat me aanspreekt dus ben naar China gegaan. De cultuur is een aardige shock, het gaat daar echt wel anders. De mensen hebben daar echt wel andere ideeën van hoe ze moeten leven. Alles is veel strikter geregeld en het werkethos is daar heel anders. Daar is zes dagen in de week 12 uur achter elkaar werken de standaard. Gevolg daarvan is dat in de vrije tijd ook echt gefeest wordt. De balans is daar dus anders en die ervaring neem je weer mee voor de rest van je leven.
Wat is de verwachting qua toeristen in Nederland (meer specifiek Amsterdam) de komende jaren?
Toeristen weten in Amsterdam te vinden, maar door Covid is dat stuk minder geworden. China zit nog vaak in lockdowns. De records die er nu zijn qua aantallen toeristen zijn dus eigenlijk nog zonder de toeristen uit de Aziatische landen meegerekend. De verwachting is wel dat dit de komende jaren weer gaat toenemen. Interessant daarbij is hoe Amsterdam hier mee om zal gaan gelet op het afschrikbeleid en wat dat voor consequenties heeft. Amsterdam wil een betere vorm van toerisme, kwalitatief toerisme. Minder jongeren, maar focus op toeristen die meer te besteden hebben.
Je hebt ook voor het uitzendbureau Mise en Place hebt gewerkt. Ben je via Mise en Place met Crown Plaze in contact gekomen?
In de tijd dat ik voor Mise en Place werkte, zo’n tien jaar geleden, was er heel veel werk. Je kon alle kanten op. Je kon in restaurants werken of juist in barretjes. Ook kon je werken op grote evenementen. Er was vooral heel veel vraag vanuit hotels. Zo ben ik in Maastricht tijdens mijn studie Chinees bij Chateau St Gerlach terecht gekomen en er zo achter gekomen dat ik de horeca toch niet helemaal los kon laten. Iemand met wie ik bij Mise en Place werkte is uiteindelijk naar Crown Plaza gegaan en zo wist ik dat er personele uitdagingen waren op de afdeling F&B. Dus ben ik hiernaartoe gekomen als F&B supervisor. Zo de overstap van Maastricht naar Amsterdam gemaakt. Mooie stap want Amsterdam is ook wel de hoofdstad van de hotellerie met de grote ketens waar je kan groeien en waar dus een carrière pad in zit. De ambitie om ook nog in het buitenland te werken is er wel, maar is wat minder geworden sinds ik dit jaar vader ben geworden.
Hoe ziet een werkdag als F&B manager eruit?
Het is een hele brede functie. Het begint met het zorgen dat de vloer loopt. Daarmee bedoel ik dat je een team hebt en je hebt producten en daar is een bepaald onderhoud voor nodig. Voor het team is het belangrijk dat het een veilige omgeving is die fijn met elkaar kunnen samenwerken. Daarbij moet er ook ruimte voor groei zijn, zodat iedereen zich kan blijven ontwikkelen. Op dit moment bestaat mijn team uit ongeveer 30 man. Ik geef dus sturing aan dit team samen met een aantal supervisors en een assistent F&B manager. F&B houdt verder in dat ik me bezighoud met wat aan de voorkant met eten en drinken te maken heeft. De keuken heeft een chef die de boel aanstuurt en ik zorg ervoor de bar, het restaurant en de meeting rooms en roomservice loopt. En ik ben ook verantwoordelijk voor de strategie om zoveel mogelijk omzet te realiseren. Mijn werkdag begint rond 08.30 uur en dan loop ik een ronde door de afdelingen om te kijken hoe alles erbij staat. Dan ga ik naar kantoor om de morning meeting met het management voor te bereiden waarin we alles van de dag met elkaar bespreken, maar ook hoe de dag ervoor is gegaan. Vervolgens blijf ik mijn rondes doen om te kijken of alles staat zoals het moet staan. Tussendoor heb ik afspraken of ben ik bezig met meetings voorbereiden over bijvoorbeeld de strategie. Al met al is het, ondanks dat je dat niet zou verwachten van de hotellerie, toch behoorlijk een 9 tot 5 baan waarbij ook ik soms in de avonden nog thuis aan het werk ben.
Hoe kan je het type bezoeker van Crown Plaza omschrijven?
We zitten in het midden van het zakendistrict van Amsterdam, dus de zakengast is onze prioriteit. We hebben een hele sterke basis van mensen die hier verblijven, mede gelet op de afspraken met de bedrijven die hier op de Zuidas gevestigd zijn. We richten ons daar niet alleen op, want ook belangrijk gelet op de weekenden om focus te hebben op de leisure markt. We hebben 207 kamers en we zitten dicht bij de binnenstad. Bovendien zijn de verbindingen zijn heel goed. We hebben voor dit hotel specifiek daarom ook een eigen website gelanceerd om zo nog beter zichtbaar te zijn.
Kan je een hoogte- en dieptepunt over je functie noemen?
Om met het dieptepunt te beginnen. Is in de horeca voor iedereen vermoedelijk hetzelfde als je naar afgelopen jaren kijkt. Corona. We hebben in januari 2020 ons restaurant Happyhappyjoyjoy geopend. Daar zat een mega stijgende lijn in, maar anderhalve maand later moesten we dicht. Al het personeel wat vervolgens uit gefaseerd is, is wel echt een dieptepunt. Gelukkig nog wel wat contracten kunnen verlengen, maar het werd onmogelijk om iedereen te behouden. Een hoogtepunt in mijn carrière is dat ik nu weer een heel team hebt staan. Een flinke stijgende lijn in de grootte van het team. Ook de mensen weer zien ontwikkelen.
Wat doe jij om in balans te blijven en je te laten inspireren?
Ik vind het nog steeds lastig om de balans te vinden. Die is er niet altijd. Werk neemt veel tijd in beslag, maar dat is ook niet erg. Afspraken die ik maak met vrienden houd ik me ook echt aan als uitlaatklep. En dan juist niet de horeca opzoeken, maar bij iemand thuis in een rustige omgeving. Maar ik ben natuurlijk wel eens op een terras of in een restaurant te vinden. Ik spaar vaak mijn geld op om naar de echt goede (sterren)restaurants te gaan. Ook ga ik graag naar bijvoorbeeld nieuwe horeca concepten om te zien hoe anderen het doen en om inspiratie op te doen. Ik ben laatst bijvoorbeeld bij MOS geweest. Daar heb ik heel lekker gegeten, hele interessante smaakcombinaties. Veel frisse zuren, lichter koken en wat spannender maken. Daarnaast kijk ik natuurlijk ook naar wat de concurrentie doet in de hotellerie. Is wel heel leuk om daar naar binnen te gaan om te zien hoe zij het doen.
Waarom doe jij zaken met Pluck?
Hele interessante lijnen qua drankjes. We waren op zoek naar een premium mixer en toen kwam J.Gasco voorbij met een hele goede prijs kwaliteit verhouding. Het onderscheidend vermogen wat Pluck biedt. Ook Oryx staat op tafel in het restaurant. In het begin hebben we nog de porseleinen peper en zoutstelletjes gehad, maar het was tijd om het iets moderners te kiezen. En daarbij het verhaal achter Oryx wat belangrijk is voor onze Green Globe. Dat is een certificering voor duurzaamheid. In de F&B gaat het daarbij om wat voor producten je hebt, maar bijvoorbeeld ook je afvalverwerking.