PLUCK & PLAY

met Maxime de la Croix

Met Pluck & Play willen we de wereld verkennen en onze horizon verruimen. Onder andere door gesprekken te voeren met ondernemers, zielsverwanten en though leaders. Interessante ontmoetingen die het waard zijn om te delen.

Een nieuwe aflevering met een inspirerende jongedame: Maxime de la Croix (27). Een jonge ondernemer in spé met flinke ambities, maar met de voeten op de grond. Helemaal PLUCK proof dus. Midden tussen een schaatsbaan, kartbaan, paintball hal, ijshockeyveld en ski helling spreekt Coen met haar over werk, familie, food trends en het motiveren van haar team.

Benieuwd naar het hele verhaal, 
luister of lees hier onder dan verder.

Heb je van jongs af aan in de horeca gewerkt?
Vanaf mijn 15e ben ik gaan werken, eerst alleen in de weekenden en later ook in de zomer. Ook heb ik veel op het strand gewerkt. Vanaf mijn 17e werk ik in de horeca. Mijn ouders vonden dat ik naast lol maken ook moest gaan werken. In de zomer op het strand en in de winter bij De Uithof. Hier doe ik sinds 4 jaar de horeca. Ik heb verschillende afdelingen in het bedrijf doorlopen om zo het bedrijf te leren kennen.
Wat zijn je ambities en zie je jezelf als ondernemer?
Uiteindelijk wel, het lijkt me wel spannend. Om echt iets voor jezelf te doen is gaaf, je kunt je eigen draai eraan geven. Maar het heeft ook wel risico’s ten opzichte van het in dienst te zijn. Mijn eigen draai eraan geven lukt hier ook wel, in samenspraak met de directie uiteraard. Het zou ook heel gaaf zijn om een imperium te bouwen zoals mijn vader, maar stap voor stap. Het lijkt me prima om hier voorlopig nog te werken, maar ik kan mij voorstellen dat het ook goed voor mij is om ergens anders meer ervaring op te doen. Ik denk dan niet zo snel binnen de horeca, omdat ik daar wel bekend mee ben. De evenementenbranche lijkt mij wel gaaf. Daar ligt dus wel een link met de leisure-sector waar ik nu actief in ben.
Wat is er te vertellen over deze bijzondere locatie?
Op jaarbasis komen hier meer dan een miljoen bezoekers, hoofdzakelijk in het najaar en in de winter. Er kunnen hier een paar honderd man tegelijk eten, dat is een mooie uitdaging. Een goede voorbereiding is essentieel om de piekmomenten en de drukte goed aan te kunnen. De gemiddelde tijd om hier te eten of een kop koffie te drinken is kort en daar moet je alles goed op afstemmen. Mijn stijl is om de mouwen op de stropen, mee te lopen en mee te werken in de organisatie en tegelijk wel het overzicht behouden. Ik sta graag achter de bar en vind het leuk om in contact te zijn met collega’s en bezoekers. Het bouwen van een team is een uitdaging. Door de seizoensinvloeden moeten we vaak opnieuw bouwen vanaf oktober. Veel mensen werken in de zomer op het strand en komen dan in het najaar en de winter weer bij ons werken. Ik ben zelf veel te vinden in andere horeca in Den Haag en in Scheveningen. Ik hou van een hapje eten en een drankje drinken met mijn vrienden. Door verschillende horeca locaties te bezoeken kan ik mijn ervaringen afwisselen.
Zie je een ander soort consumptie doordat mensen hier vaak actief komen doen?
Ja, proteïne bars lopen goed. Zakelijke partijen willen graag ook iets gezonder of meer diversiteit.
Wat kun je vertellen over de keuze voor Cool Bear?
We doen veel kinderfeestjes en activiteiten met kinderen. De keuze voor Cool Bear is echt een bewuste keuze geweest. Ouders vragen vaak naar een limonade met weinig of zonder toegevoegde suikers. Voor wat betreft eten is dat nog minder, dat valt mij nog een beetje tegen. We hebben in ons menu ook wel eens een bewuste keuze voor kinderen aangeboden, maar dat werd totaal niet gekozen. Maar men ziet het graag gecompenseerd in het drinken voor de kinderen. Het is dan extra gaaf dat het dan al op tafel staat middels Cool Bear.
Wat vind jij belangrijk binnen een samenwerking met een leverancier?
Goed contact en betrouwbaar zijn is essentieel. Je moet weten wat je aan elkaar hebt. Het is zeker fijn als een leverancier met goede suggesties komt zoals jullie dat doen met de proteïne repen en de rijst chips.
Wat kun je vertellen over de keuze voor HAPPIE?
Mensen zijn hier actief aan het sporten. Door HAPPIE kiezen mensen nog sneller voor een aankoop, omdat het ook nog eens een 100% natuurlijke energie reep is.
Laat je je inspireren door mensen, bedrijven of andere voorbeelden?
Nee eigenlijk niet. Ik vind het prima om mijn eigen ding te doen.