Met Pluck & Play willen we de wereld verkennen en onze horizon verruimen. Onder andere door gesprekken te voeren met ondernemers, zielsverwanten en though leaders. Interessante ontmoetingen die het waard zijn om te delen.
In deze podcast aflevering een bijzonder gesprek met flamboyante en excentrieke barbier en DJ Pascal Bannink (49).Live vanuit het centrum van Utrecht in zijn barber shop geeft hij Coen een make-over knipbeurt en vertelt hij over zijn voorliefde voor vintage, en de bijzondere route die hij heeft afgelegd om hem te brengen tot het eigen ondernemerschap.
Benieuwd naar het hele verhaal, luister of lees hier onder dan verder.
Wat is precies een barbier en hoe is dit vak op je pad gekomen?
Een herenkapper met een uitbreiding van je specialisme in baarden en het scheren. Ik was eerst vroeger werkzaam in de jeugdzorg. Mensen die in aanraking komen met politie en justitie. Dat stopte op het moment dat ik een zwaar ongeluk kreeg. In die tijd was ik ook een DJ en tijdens een festival werd ik door iemand gevraagd voor foto modellenwerk. Zo kwam ik bij een barbershop in Rotterdam terecht om daar een fotoshoot te doen. Daar ontdekte ik dat vintage en het werk als barbier in een barbershop heel dicht bij mij liggen. De kleding, de stijl, de gasten die daar liepen, dat spreekt mij enorm aan!
Hoe is het om ondernemer te zijn?
Ondernemen is fijn. De vrijheid die je hebt. Ik kan hier mijn creativiteit in kwijt. Als werknemer werkte ik in verschillende barbershops. Dat was financieel geen uitkomst. Ik vond dat dit anders kon en moest. Ook was er een goede klant die zei: je hebt alles in huis om voor jezelf te beginnen. Die dingen samenbrachten mij ertoe om zelf te starten als ondernemer. Ik realiseerde mij toen dat je het dan écht helemaal op je eigen manier kan doen en het naar je hand kunt zetten zoals je het écht wilt. Ik moest wel bij vrienden een lening afsluiten om mijn eerste kappersstoel te kopen, maar dat was het zeker waard. Bij verdere twijfels of tegenvallers dacht ik: alles wat ik niet weet, dat vraag ik aan de mensen om mij heen. Dat heeft mij gebracht tot de prachtige locatie van Monsieur Moustache waar ik vandaag sta.
Waar haal jij je inspiratie vandaan als ondernemer?
Ik hou van vintage. Wat vintage is, dat spreekt mij aan. Dat is voor mij een lifestyle. Oude meubels verzamelen, oude foto’s, lijsten. Ik ben gek op oude muziek en misschien wel een tikkie melancholisch. Dat heb ik altijd al gehad. De lieve voor vintage en de lifestyle, dat kan ik nu kwijt in mijn werk. In mijn DJ’en kon dat altijd al (als artiest onder de naam Naald en Kraak) en in mijn huidige werk als barbier kan ik echt mijn creativiteit kwijt. Ook ben ik een cursus Photoshop en Illustrator gaan doen om meer vorm te kunnen geven aan mijn ideeën en inspiratie. En alles wat er nu cool uit ziet dat spreekt mij aan. Zo ben ik uiteindelijk ook bij het merk Ritchie uitgekomen. (Voor het eerst gedronken bij Retro Sur Mer). Vanwege de looks, en de cola bleek nog eens hartstikke lekker. Nu schenk ik het in mijn barber shop.
Je spreekt veel mensen in je kappersstoel, doe eens een goed verhaal!
Je spreekt van alles, van een stukadoor tot een beroepsmilitair. En van een advocaat tot een student die net gaat studeren. Ook heb ik mannen van 75 jaar in de stoel en bekende nieuwslezers. Wat ik heel leuk vindt zijn make-overs. Iemand die nooit iets aan zijn baard heeft gedaan bijvoorbeeld. Of een onzekere, timide jongen die ooit binnenliep, die met zijn haar wat anders en een stoere baard eindelijk vol zelfvertrouwen weer de deur uit ging.
Waar drink jij graag een drankje hier in Utrecht?
Ik zit graag bij Gist, een bierkantine met de beste bierkaart van Utrecht. De Malt Vault, whisky cocktail bar, verstopt naast theater aan de werf. In de werfkelder. Je kunt er ook ontzettend lekkere cocktails drinken.
Wat vindt jij belangrijk aan een samenwerking?
Goed contact, makkelijk en toegankelijk. Een goede klik met de leverancier is ook echt belangrijk. Ik heb weleens een eerste contact gehad met iemand die de schuld direct afschoof op iemand binnen zijn organisatie. Ik zou dat zelf heel anders doen. Als er een fout gemaakt wordt moet je geen smoesjes bedenken. Gewoon open en eerlijk en vriendelijk zijn. Een mooi voorbeeld is een jongen die binnenkwam lopen met potjes wax. Hij vroeg aan mij wat ik graag zou willen. Op basis daarvan veranderde hij zijn business strategie door de gezichten van barbiers op de producten te zetten in plaats van zijn eigen merk/gezicht. Die producten verkoop nu met veel plezier in mijn barbershop.
Nog tips?
Je moet dingen doen die dicht bij je liggen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Ritchie. Als jij mij verteld over de achtergrond van Ritchie en dat dit al verschillende generaties een familiebedrijf is, dat vind ik echt gaaf. Omdat ik vind dat daar mensen met passie achter zitten, anders waren ze er allang mee gekapt. Hetzelfde geldt voor verschillende barber shops en de mensen die het aantrekt. Ga niet vintage lopen doen als je niks met vintage hebt. Wees jezelf. Authenticiteit moet je terug zien in de dingen die je doet en waar je van houdt.