PLUCK & PLAY

met Maarten van Son

Maarten van Son (46) is een uitgesproken ondernemer en niet bang om te investeren in zijn plannen en ideeën. Maarten geeft ons een kijkje in de keuken van zijn pannenkoekenrestaurant, maar ook een kijkje in zijn hart. Zijn passie voor het ondernemen en zijn medewerkers is inspirerend. Het creëren en verbeteren van een constante gastervaring is zeer bijzonder te noemen.

Met Pluck & Play willen we de wereld verkennen en onze horizon verruimen. Onder andere door gesprekken te voeren met ondernemers, zielsverwanten en though leaders. Interessante ontmoetingen die het waard zijn om te delen.

 

Benieuwd naar het hele verhaal, 
luister of lees hier onder dan verder.

Hoe ben je je bedrijf gestart?
Dit is een familiebedrijf, tweede generatie. We waren vroeger een café met een feestzaal. Ik ben nog bij mijn oom in de keuken gestart rond mijn tiende jaar, ik moest toen de stukjes peterselie op de eieren leggen. Tot mijn 17e, toen ben ik het bedrijf uit gegaan omdat de samenwerking met mijn vader niet goed ging. Ik ben toen echt buiten de zaak gaan werken om te ervaren wat het was om een baan van negen tot vijf te hebben. Daar werd ik niet vrolijk van en toen wist ik dat het ondernemen echt voor mij is.
Wat is voor jou ondernemen?
Voor mij is ondernemen leuk, maar ook pittig, stressvol en zwaar. Uiteindelijk heb je heel veel vrijheid, maar ook heel veel verantwoordelijkheid. Als ondernemer moet je ook eigenwijs zijn, zonder die eigenschap kun je in mijn ogen ook niet ondernemen. Je moet zelf beslissingen durven nemen. Ook moet je als ondernemer altijd door blijven gaan en niet stil staan. Blijven investeren en moeite blijven doen om het de gasten naar de zin te maken en laten zien dat je moeite doet om het mooier en beter te maken voor de gast.
Hoe hou je de balans als ondernemer?
Ik heb eerlijk gezegd pas mijn balans gevonden toen ik twee keer tegen de muur ben gelopen. Ik had geen balans, ik werkte en leefde hier. Mijn vrouw en ik hebben in Tilburg gewoond. Zij woonde daar en ik was alleen maar aan het werk. Totdat een vriend mij adviseerde mijn uren bij te houden, want dan heb je pas echt in de gaten waar je mee bezig bent. Ik ging na die realisatie van licht aangebrand en snel boos en schreeuwen naar een betere balans. Door dichter bij de zaak te gaan wonen en minder onregelmatigheid in de operatie te realiseren door te zoeken naar andere en betere mensen om mij heen. Het is goed om te zorgen dat je jouw mensen meeneemt in wat je wilt, maar ze ook de gelegenheid geeft om het op hun manier in te vullen en ze zo in hun kracht te zetten. Loslaten is daarin nog steeds lastig en een uitdaging maar echt heel belangrijk.
Hoe ben je omgegaan met de lastige verstandhouding met je vader?
Een mooi voorbeeld is dat pa het niet eens was dat ik de zaak wilde ombouwen naar een pannenkoekenrestaurant. Maar door hem te actief te betrekken in het ontwikkeling en voorbereidende proces begon hij warm te draaien voor het idee en werd hij steeds enthousiaster. Uiteindelijk deelde hij mijn visie om de omzetting door te voeren.
Een pannenkoek is snel koud, hoe ga je om met die uitdaging om veel volume te draaien en toch de kwaliteit te behouden?
Een pannenkoek maken kost 5 minuten en 25 seconden en bij drukte trekken we de taken zoveel mogelijk uit elkaar voor de medewerkers. Hoe drukker het is, hoe kleiner je takenpakket zodat je absolute focus kunt hebben. Dat heeft invloed op de kwaliteit van de service en gastervaring. Zo werken bijvoorbeeld onze foodrunners vanuit de keuken als lid van het keukenteam. Zij hebben als enige taak om de pannenkoek zo snel mogelijk van pan naar tafel te krijgen.
Hoe blijf je scherp en constant verbeteren?
Ik zit met 24 bedrijven in een club, tweemaal per jaar hebben we een samenkomst en gaan we met een groep ondernemers bij elkaar “jatten en katten”.
Hoe houd je jouw team gemotiveerd?
Op het hoogtepunt van het seizoen zitten we aan 90 medewerkers. Ik probeer elke medewerker bij te brengen dat het belangrijkste wat we verkopen geen pannenkoeken en bier is maar gastvrijheid. De grootste concurrent van de horeca is naast de zon ook de supermarkt. Het is in de horeca drie keer zo duur, er kan van alles fout gaan rondom de gast beleving, en wie ‘rijdt dan dat gaatje dicht?” Juist; de medewerker die het verschil maakt. Als dat kwartje gevallen is en je gaat dat op de werkvloer doen, dan kunnen we aan de slag.
Heb je nog andere slimme tips?
Kinderen beslissen op jonge leeftijd vaak waar ze heen willen of waar ze willen gaan eten. Daar proberen we slim op in te spelen door onze mascotte Fientje en bijvoorbeeld ook door een briefkaart met de verjaardag als je lid bent van onze kidsclub. Wij zijn gestopt met reserveringen in het weekend en dat geeft rust. Gereserveerde tafels voor mensen die te laat zijn of niet op komen dagen frustreert de mensen die op dat moment staan te wachten op een tafel. En dan is het lastig omdat je gastvrij wilt blijven naar mensen die hebben gereserveerd maar ook naar de gasten in de wachtrij. Bijkomend voordeel is dat je minder vaak grote groepen ontvangt, want bij grote groepen is de omloopsnelheid lager. En dat is niet altijd een optimale situatie voor je operatie en rendement.
Waarom doe je zaken met PLUCK en Cool Bear limonade?
Pannenkoeken is niet het meest gezonde op de wereld. En we wilde niet alleen maar frisdranken en limonade vol met suiker naast zetten. We krijgen op Cool Bear reacties terug als fijn en gaaf en de uitstraling van de schenkkannen van Cool Bear is leuk en er staat alles op. Ook zie je dat als er een aantal schenkkannen op tafel staan dat dit goed werkt. Zien drinken doet drinken.