PLUCK & PLAY

met Alexander van der Linden

Met smaak word je geboren. In het geval van Alex (43) letterlijk en figuurlijk. Opgegroeid in een ondernemersgezin tussen de luxe wijn en whisky leerde hij al jong over kwaliteit, creativiteit en hard werken. Vandaag de dag heeft hij een bruisend eigen bedrijf genaamd Kwestie van Smaak in Utrecht en deelt Alex zijn kennis en expertise als vinoloog en liquorist met particulieren en horeca ondernemers. Cheers!

Met Pluck & Play willen we de wereld verkennen en onze horizon verruimen. Onder andere door gesprekken te voeren met ondernemers, zielsverwanten en though leaders. Interessante ontmoetingen die het waard zijn om te delen.

 

Benieuwd naar het hele verhaal, 
luister of lees hier onder dan verder.

Hoe ben je hier zo terecht gekomen?
Ik kom uit een slijtersgezin, al 4 generaties hebben wij slijterijen en cafés. Mijn zus in Soest en ik ben actief als ondernemer in Utrecht. Ik ben meer een stadsmens als een dorpsmens, vandaar mijn keuze voor Utrecht. Met de winkel zijn we hier terecht gekomen omdat ik een bijdrage wilde leveren lokaal aan de wijk waar ik ook woon. Ook wilde ik tegelijkertijd midden tussen de horeca met de winkel zitten. We organiseren naast de winkelverkoop ook proeverijen en workshops. De focus ligt op wijn en whisky. Je krijgt een bepaalde opvoeding mee, je leert wat het inhoudt om ondernemer te zijn. Je ziet hoe je met je eigen creativiteit en business ideeën aan de slag kan gaan. Je neemt risico's, je steekt je nek uit en gaat proberen of iets werkt.
Je levert ook aan de horeca, waar maak een horeca gast blij mee?
In de horeca is het kennisniveau van wijn niet heel hoog en dat is een gemiste kans. Ik organiseer met mijn bedrijf kennisoverdracht bij ons in de winkel of op locatie. Zo kun je in een korte omschrijving, bijvoorbeeld in 2 woorden, bijvoorbeeld fris en levendig of romig en rijpe stijl je gast verrassen met een duidelijke omschrijving. Het hoeft allemaal niet heel moeilijk te zijn. Gewoon simpel. Het kan zelfs heel gemakkelijk met een lijstje achter de bar. Het allerleukste is natuurlijk als je een verhaal achter een wijntje kunt vertellen aan je gasten. Het kost je wat tijd om je te verdiepen in een product, maar je kunt je onderscheiden en je krijgt er enthousiasme van de klant voor terug en dat geeft veel energie.
En hoe onderscheid jij je en kun je daar een succes van noemen?
Een van onze grootste successen nu zijn eigen import wijnen en helemaal de producten die we helemaal zelf hebben ontwikkeld met de wijnproducent. Zoals ILUMO ons eigen label. Een eigen blend, een eigen type fles. Het etiket hebben we laten ontwerpen door een Utrechtse kunstenaar Jamie Nee. Mijn dochter heet Milou en een anagram daarvan is ILUMO. Dat zijn leuke dingen om mee aan de slag te zijn.
Hoe is de verdeling van je werkzaamheden?
De winkelomzet en de horeca omzet is het belangrijkste. Daarnaast de proeverijen, workshops en de webshop. Ook verkopen wij internationaal op veilingen. We hebben enorm ingezet op een belevingswinkel. Het zou fijn zijn als de overheid meer medewerking verleent in zijn vergunningen. Veel slijters zijn het niet met mij eens, maar je moet een stukje horeca in je winkel brengen om beleving te creëren. Hier mogen wij laten proeven en niet schenken. En dat is wat ons betreft prima. We organiseren whisky proeverijen, avonden waarbij de deelnemers daarvoor kunnen eten bij de buren (horeca) om vervolgens een proeverij te volgen bij ons om daarna weer verder te borrelen bij onze horeca buren. Een fijne samenwerking en een mooi voorbeeld van hoe je elkaar kunt versterken als ondernemers. Ik ga ook met regelmaat op reis, een belangrijk onderdeel. We bezoeken beurzen zoals ProWine, daar doe je veel inspiratie op. Ook ga ik met mijn camper langs allerlei wijngebieden en producten samen met mijn gezin. Wat minder efficiënt maar wel romantisch en het leukst. Bij sommige kunnen we letterlijk in de wijngaard de camper zetten. Zoals bijvoorbeeld de laatste keer in de Champagne en Rioja streek. Deze zomer gaan we naar Oostenrijk, tegen de grens van Hongarije en in de lente gaan we naar Duitsland. Dat zijn wel echt de leuke dingen. En je maakt het verschil door met je producent om tafel te gaan en te bekijken hoe je kunt samenwerken en wat we met elkaar voor nieuwe producten kunnen ontwikkelen.
Wat is een dieptepunt je ondernemers carrière?
Een dieptepunt was in 2007 op mijn 27ste. Ik was toen al samen met mijn zus eigenaar van het familiebedrijf maar ik heb toen besloten om uit het familiebedrijf te stappen. Mijn ouders vinden het moeilijk om het bedrijf los te laten en het andere gevaar is dat de kinderen in het bedrijf blijven werken en accepteren dat er geen veranderingen mogen plaatsvinden. Dan heb je de verkeerde aan mij; ik wil juist wel verandering en ontwikkelingen en daar was geen ruimte voor. Uiteindelijk is dat mijn beste keuze ooit geweest. Maar op dat moment verlaat je een succesvol bedrijf met een bepaald inkomen. Je bent dan eigen ondernemer en bent op jezelf en op je eigen inkomen aangewezen. Uiteindelijk ben ik er heel blij mee en is mijn vader heel trots op wat ik heb bereikt, maar dat is niet vanzelf gegaan en was al helemaal niet vanzelfsprekend.
Wat inspireert je in je werkzaamheden?
Zeker, een schitterend wijnbedrijf is Ockhuizen in Haarlem. Hoe zij alles doen inspireert mij, niet dat ik alles exact hetzelfde wil doen maar ik zie veel mogelijkheden om door te ontwikkelen. De zoon werkt nog wel samen met zijn vader in het familiebedrijf, dus het kan wél, maar dan moet je daar wel beide voor open staan. Daarnaast op whisky gebied ben ik onder de indruk van familie Van Wees. Zij hebben ooit whisky naar Nederland gehaald. Meneer Han van Wees is heel belangrijk geweest voor whisky in Nederland.
Hoe hou jij balans in werk en privé?
Door af en toe heel goed nee te zeggen. En door met je partner goede afspraken te maken over het werken in het weekend en tijdens avonden. Ik werk 4 dagen in de week om zo heb ik genoeg tijd voor het gezin en voor mijn bedrijf. Mijn grootste hobby is nog steeds om lekker uit eten te gaan. Ik vind Leen, een Aziatisch fusion restaurant. Ook is restaurant 273 op de oude gracht echt een aanrader als je op hoog niveau wilt eten. We zaten aan de chef’s tabel dat kan ik ook echt aanraden, heel leuk om te zien hoe alles bereid wordt.
Waarom doe je zaken met Pluck?
Sowieso vind ik het leuk om het met jou te hebben over ondernemen. Hoe je dingen kunt zien of anders kunt aanpakken. Qua producten sprak het kwaliteitsniveau van de producten mij erg aan. Dat ze onderscheidend zijn en niet op alle plekken in Nederland verkrijgbaar zijn. Door het fermentatieproces van de kombuchas krijg je meer complexiteit in de drinks van Vigo. Coca cola is nogal één dimensionaal door heel veel suiker. Bij Vigo heb je ook een bepaalde zoetheid maar subtiel, veel frisheid, er zitten wat bitters in en kruidige tonen. Daardoor is het heel veelzijdig en doordrinkbaar en gaat het niet zo gauw vervelen. Ook de soda’s en tonics van J Gasco hebben heel veel frisheid en een subtiele zoetheid. Het verveelt niet en dat is de truc en daar is goed over nagedacht. Ook geur, smaak en balans. Gericht op kwaliteit en niet te zoet.
Heb je nog een gouden tip voor een wijndrinker?
Nederlanders moeten minder zoete dranken drinken want suiker maskeert heel veel in drankjes. Minder suiker zorgt voor een betere balans in frisheid, geur en smaak.