Met Pluck & Play willen we de wereld verkennen en onze horizon verruimen. Onder andere door gesprekken te voeren met ondernemers, zielsverwanten en though leaders. Interessante ontmoetingen die het waard zijn om te delen.
Het AD omschreef hem eerder als een duizendpoot, dwarsligger, ondernemende geest, levensgenieter, pionier en wereldverbeteraar. We gaan in deze aflevering in gesprek en op de koffie bij Dirk Jan Stip, flamboyante eigenaar van Coffee Corazon en Corazon Bakery in de Amersfoortse Krommestraat. Wees voorbereid op een aantal pittige uitspraken over horeca, gasten, ondernemen en over food.
Benieuwd naar het hele verhaal, luister of lees hier onder dan verder.
Jazeker maar ik ben van huis uit ook 20 jaar journalist geweest. In die tijd had ik er altijd al wel ondernemingen erbij. Mijn jeugd was heel bijzonder, want ik heb nooit een vader gekend. Mijn moeder was in verwachting toen mijn vader overleed. Ik had dus ook geen vaderfiguur en niemand waar ik een voorbeeld aan kon nemen. Dus ik heb altijd wel mijn eigen weg gekozen. Je bent daardoor op jezelf aangewezen en ik moest heel snel onafhankelijk worden.
Hoe is het idee van Corazon ontstaan?
Als je veel aan het reizen bent, kom je ook bij veel horeca. Na verschillende banen in de journalistiek heb ik de keuze gemaakt voor wat nieuws, in mijn eigen stad Amersfoort. Ik had heel vaak de gedachte als ik ergens in de horeca zat: “dit kan ik beter’. Dan moet je dat ook maar gaan doen. En dat is 15 jaar geleden. Low budget gestart en dan moet je goed op de details blijven letten. Onder het mom van hoe minder je afbreekt, hoe minder je hoeft te bouwen en hoe lager je startkapitaal en schulden zijn.
Wat is de definitie van ondernemen voor jou?
Ondernemen is niet zozeer risico’s nemen maar meer risico’s beperken. En vervolgens stap voor stap verbeteren. Je moet in de horeca reëel zijn. Als de horeca je droom is, dan moet je het misschien maar niet gaan doen. Je moet eerst maar eens kijken en achter Excel uitrekenen of die droom commercieel haalbaar is.
Waar is de formule van Corazon op gebaseerd?
Dat is samen te vatten in de 7 levenslessen van Corazon. 1. Het tempo bepaal jij, 2. verantwoord ondernemen is logisch, 3. De klant is geen koning, 4. No logo’s, 5. Vertrouwen geven, 6. Niet stelen maar geven, 7. Neem de tijd en verbindt. Over regel 3: Als een gast iets vindt, heeft hij niet per se gelijk, de gast is niet superieur. Je hoort het nog veel, maar is echt een onzinnige gezegde/uitspraak. Over regel 6: Er wordt in de horeca veel gestolen door horecaondernemers. Bij gebruik toilet consumptie verplicht; dat is stelen en chantage. Wij verkopen bijvoorbeeld ook geen spa blauw, want de kosten van water zijn zo minimaal, als je het daarvan moet hebben? Je moet het als ondernemer niet willen om je geld te verdienen op dat soort zaken. Over regel 5: Mijn mensen neem ik aan op hun karakter. De maatstaf is altijd; wat je zelf leuk vindt. Managen is aan je mensen vertellen hoe jij het graag ziet, maar ook accepteren en vertrouwen hoe zij het invullen. Over regel 7: Als je 3x bij ons bent geweest dan moeten we jouw naam kennen en wat je de laatste keer hebt besteld.
Wat ben je qua food extra trots op?
Taarten maken wij maken alles 100% zelf en met het handje gebakken, daar ben ik trots op. Ik vind dat je het niet kan maken dat je in horecagelegenheid een gebakje krijgt met het cellofaantje van de bakker op de hoek er nog omheen want dan had ik hem zelf ook wel kunnen halen. Elk product wat je op de kaart zet moet op zijn minst beter zijn dan wat jij zelf heel makkelijk had kunnen maken. Geen koud brood want men zegt niet voor niks “als warme broodjes over de toonbank’. Dat is natuurlijk wel een heel logistiek ding en dat duurt minstens 10 minuten. Maar als je haast hebt ga je toch lekker naar McDonalds?
Wat inspireert je naast het ondernemen?
Ik ben enorm fan van Charles Dickens en mijn favoriete boek is Brick House van Charles Dickens en ik ben ontzettend fan van de boeken van Richard Branson van Virgin. Mijn favoriete zaak is natuurlijk Corazon :-) maar mijn favoriete restaurant in Amersfoort is Dara. Laatst ben ik in Londen in een restaurant van Gordon Ramsay geweest. Heather Street Kitchen. Een zaak die er goed uit ziet, levendig is, en terwijl hij de sterren van de hemel kookt, is er een team aan de tafel die het waarmaakt en die dat deden dat zonder uitzonderingen. Helemaal top!
Wat betekend PLUCK als leverancier voor jou?
Het allerbelangrijkste is dat een bedrijf mijn zaak begrijpt. Ik heb een broertje dood aan mensen van bedrijven die hier binnenkomen die nog niet eens op de website hebben gekeken of de naam van de zaak goed kunnen uitspreken. Dan mag je ook gelijk weg. Jij zit in de food en beverage business en ik verwacht van een bedrijf als PLUCK dat je een eerste filter bent voor mooie nieuwe producten en bepaald waar het past. PLUCK begrijpt wat dat betreft wat wij zoeken of als aanvulling nog kunnen gebruiken.