Met Pluck & Play willen we de wereld verkennen en onze horizon verruimen. Onder andere door gesprekken te voeren met ondernemers, zielsverwanten en though leaders. Interessante ontmoetingen die het waard zijn om te delen.
Een inspirerende podcast met Björn Smorenburg van Hotel & Wellness Zuiver. Hij heeft na ruim 19 jaar een vooraanstaande positie binnen de bedrijfscatering met veel toonaangevende opdrachtgevers ingeruild voor de wereld van hotel, restaurant, sport en ontspanning. Björn deelt zijn ervaringen en zijn kijk op de wereld van food, gastheerschap, horeca en de bijkomende uitdagingen
Benieuwd naar het hele verhaal, luister of lees hier onder dan verder.
Gastheerschap is eigenlijk zorgen voor een positief gastbeleving. Je gast komt binnen en je zorgt zoveel mogelijk dat hij of zij het naar zijn zin heeft. Dit betekent dat hij het product geserveerd krijgt wat hij graag wil en de prijs wil en kan betalen die hij verwacht te betalen. En dus met een heel blij en tevreden gevoel de deur uit gaat.
Moet je de verwachting van een gast niet juist proberen te overtreffen?
Nee. Je moet verwachtingen managen. De gast heeft bepaalde verwachtingen en dat moet je aanvoelen door daarin mee te gaan om dat te geven wat hij wil krijgen. En natuurlijk kan je suggesties doen en kan je de gast een bepaalde kant op proberen te krijgen maar in principe niet. Je moet niet op de plek van de gast gaan zitten want dan kan de gast zich overrompeld voelen door iets te bestellen wat ze eigenlijk helemaal niet willen.
Is er iets mis of wat is er mis met het imago van de horeca?
Nou misgegaan is niet denk ik echt het woord. Horeca is net als veel andere beroepen toch wel een bepaalde roeping. Je werkt op dagen en tijden dat vrienden en collega's vrij zijn en dat moet je leuk vinden. Als zij met z’n allen een biertje staan te drinken, ben jij diegene die het biertje serveert. Dat moet je leuk vinden. Ook is er door corona weinig gelegenheid geweest om biertjes te drinken met vrienden en collega’s dus kiezen veel mensen ervoor om een baan te zoeken van maandag tot vrijdag van 8 tot 5. Wij hebben veel parttime medewerkers en op een op twee vacatures staan vaak 3 collega's ingedeeld en voorheen werkten we langere uren en daar zit denk ik een heel groot gedeelte van het personeelstekort in. Ook is er vanaf eind jaren 80 nog voor het tijdperk van pinnen, met alleen cash werd er veel meer verdiend door middel van fooi. In de horeca is het in het algemeen gewoon hard werken en in mijn tijd 55 uur werken en voor 40 uur betaald krijgen. Dat extra zakcentje van de fooi is een stuk minder geworden door het betalen met pin. Er wordt gewoon veel minder fooi gegeven. Daar kan best iets aan gedaan worden zonder te pushen.
Is er veel veranderd In de bedrijfscatering in 19 jaar?
In het begin werd er heel veel betaald door opdrachtgevers en een boterham met een kopje die kostte 70 cent. Dat was niet commercieel en alleen kostendekkend. Daar is op een gegeven moment veel in veranderd door een verhaal met de belastingdienst omtrent loon in natura naar de werknemers. Daardoor werden de cateraars gevraagd om hun eigen broek op te houden en toen werd het veel commerciëler en moest er ook commerciële prijzen gevraagd worden. Er is nog altijd een basis lunch met een bruine boterham en kopje soep voor een gereduceerde prijs maar er ook genoeg gasten die voor de 8 of 9 euro de lunch gebruiken. Maar daar was ik vrij in en dan was het juist leuk om de gasten beetje naar het luxe assortiment te krijgen. Dat was de uitdaging altijd. En de bedrijfscatering is door de jaren heen ook kwalitatief toch ook wel even iets anders geworden. Dat moest ook wel want als je geen kwaliteit gaf nam de gasten het toch niet en werd je meteen afgestraft.
Hoe hou je het team en elkaar gemotiveerd om het elke dag weer een stapje beter te doen?
We zijn onderdeel van een groot concept, en natuurlijk proberen gewoon meer besteding altijd iets hoger te krijgen dan de dagen daarvoor. Zo kan de gast kiezen voor een grotere beker coca cola bijvoorbeeld. Maar we proberen niet echt te pushen want gasten moeten hier de rust kunnen vinden. De gast moet juist het gevoel hebben hier niks te moeten. En ja dat is wel een uitdaging. Dat is constant werken aan de balans tussen absolute rust uitstralen en toch proberen je marges goed te houden.
Waarom doe je zaken met PLUCK?
Wij hebben een aantal producten van jullie die wij hier verkopen. Bepaalde bars maar ook de drankjes verkopen snel, waaronder de HAPPIE energierepen lopen goed. En bijvoorbeeld de mySmoothies lopen prima en daar wordt ook altijd veel naar gevraagd. Ook bijvoorbeeld de chips van Rice Up verkopen eigenlijk bewonderenswaardig goed en sneller dan Ik had verwacht. Leuk dat je dan ook de gast weer kan verrassen met iets wat ze niet verwachten. Dat is dan wel verrassend leuk. Ook is het belangrijk in een samenwerking met een leverancier dat er vertrouwen is naar elkaar. En dat je de gemaakte afspraken netjes nakomt. Dat vind ik echt heel belangrijk.