PLUCK & PLAY

met Ana Santiago

Met Pluck & Play willen we de wereld verkennen en onze horizon verruimen. Onder andere door gesprekken te voeren met ondernemers, zielsverwanten en though leaders. Interessante ontmoetingen die het waard zijn om te delen.

Een bereleuke primeur. PLUCK heeft het kindersiroop merk Cool Bear 🐻🔴🔵 overgenomen. Maar hoe zit dat nou precies? Een inspirerend en hartverwarmend gesprek met Ana Santiago. Oprichter van het merk Cool Bear. Over dromen, opboksen tegen grote spelers, vertrouwen, ondernemen en je hart durven volgen. 

Benieuwd naar het hele verhaal, 
luister of lees hier onder dan verder.

Hoe is het idee van Cool Bear ontstaan ?
Cool bear is voor mij het mogelijk maken om kinderen te laten dromen. Een beer vol met liefde die graag het beter wil doen voor kinderen. Het werken met beren is afkomstig vanuit mijn vorige bedrijf Build-A-Bear waar ik met beren en het workshop concept veel samenwerkte werkte met goede doelen organisaties. Nadat ik dit bedrijf had verkocht wilden deze organisaties graag met mij blijven samenwerken. Zij verzochten mij een nieuw concept te bedenken. Daaruit ontstond mijn idee om de trend uit Amerika in Nederland te introduceren waarbij kinderen door middel van limonade stands als verkoopmethode geld inzamelen voor het goede doel. De goede doelen vonden dit een goed idee en vroegen mij vervolgens om wel zelf de limonade te maken. En zo is Cool Bear begonnen. Een andere oorsprong was de wens om mijn ervaring als moeder door te geven andere ouders: meer bewust worden om kinderen geen suiker producten te geven die erg schadelijk zijn voor de tanden. Dus een product zonder verdikkingsmiddel en kleurstoffen.
Wat is een hoogtepunt in het opbouwen van Cool bear ?
De huishoudbeurs 2012, waar het allemaal begon. Stevia was toen voor het eerst toegestaan in Europa. Mensen kenden het niet en mensen waren echt nieuwsgierig naar Cool Bear. Wij waren de eerste limonadesiroop uitsluitend gezoet met Stevia. Stevia is alternatief voor kunstmatige zoetstoffen. Want van kunstmatige zoetstoffen krijg je enorme piek in je suikerspiegel en is daarom dus niet geschikt voor iemand met diabetes. Cool Bear siroop met stevia als natuurlijke zoeting is neutraal op de suikerspiegel. Een ander voordeel is dat stevia anti bacterieel is en neutraal voor het gebit. Kunstmatige zoetstoffen hebben vaak een hele hoge zuurgraad, en dat valt het tandglazuur aan, en Stevia is neutraal en daardoor geen probleem voor het gebit. 60 procent van de kinderen in Nederland hebben een vrij slecht gebit dus dit is echt een belangrijke kwestie.
Wat is een dieptepunt in het opbouwen van Cool bear ?
De leercurve van het hard groeien. Op een gegeven moment groeide we zoveel dat we het niet meer aankonden. Ik heb mijn bedrijf gebouwd met studenten en je bent een kleine speler in de grote markt. Je moet opboksen tegen de grote spelers. David en Goliath, maar toch is gelukt om als kleine David de markt te veroveren. Het succes van Cool Bear is dat we met niets iets hebben gemaakt. Onze klanten zijn trouw en echte fans. Dat is het mooiste compliment voor je merk.
Wat is een inspiratie voor je als onderneemster ?
Oprah Winfrey is echt een inspiratie. Zij zegt: Je moet je passie vinden en dat heb ik echt gevonden in mijn werk en mij bedrijf. Dare to Dream. Durven te dromen. Oprah was mijn mentor, zonder dat ze het wist natuurlijk! Als je het kunt bedenken kun je het ook doen. Als je hard genoeg voor werkt en je droom vast houdt is het mogelijk. Daar ben ik zelf het voorbeeld van. Je kunt veel redenen bedenken waarom iets niet kan maar je moet het durven. Zo ben ik ook ooit in contact gekomen met bijvoorbeeld Jaap Blokker (red. Voormalig oprichter en eigenaar van de Blokker winkels).
Waarom de verkoop van Cool Bear aan PLUCK ?
Wat ik heb ontdekt in mijn ondernemende periode is dat je passie en liefde moet hebben voor wat je doet. Anders heb je de energie niet om door te zetten en succesvol te zijn. De periode rondom corona heeft mij, net als iedereen, stilgezet en aan het denken gezet. Ik hou van Cool Bear en ik besefte mij dat als je iets wilt overdragen, dat je iemand moet vinden met dezelfde liefde en passie. ik zie het niet als verkoop omdat het een droom en een concept is, in jou zie ik een jonge man van 37 jaar die de liefde heeft voor Cool Bear en we kennen elkaar inmiddels een beetje en ik heb er vertrouwen in dat PLUCK het geweldig gaat doen. Dat weet ik zeker en ik heb er een goed gevoel bij. Jij en jouw team zijn heel leuk, fijne mensen, met een goed hart, en toch ook zakelijk sterk. Het is ook mooi om betrokken te blijven bij Cool Bear en PLUCK en daarom blijk ik actief betrokken als ambassadrice. Het is voor ons beide een nieuw begin.
Wat ga je doen met de tijd die vrij komt ?
Ik ben een werkpaard, het is niet aan mij bestemd om stil te staan. Ik heb meer dromen voor kinderen. Ik ben een betrokken persoon in de maatschappij. Ik heb nu kleinkinderen en mijn Cool Bear droom gaat door op een andere manier. Ik heb een boek geschreven over CB bear en die is bijna klaar. En er gaat nog meer aankomen middels goede doelen van kinderen en de mogelijkheid om hun dromen te volgen. Iets voor een ander doen blijft altijd een prachtig streven.