Met PLUCK & Play willen we de wereld verkennen en onze horizon verruimen. Onder andere door gesprekken te voeren met ondernemers, zielsverwanten en thought leaders. Interessante ontmoetingen die het waard zijn om te delen.
Vandaag zit ik tegenover Thomas Oeben, 36 jaar en eigenaar van Oeben's Mercantile, een bijzondere herenzaak in wat mij betreft de mooiste winkelstraat van Utrecht, Oudkerkhof. Thomas is een energieke ambitieuze ondernemer die opvalt met zijn onderscheidende productaanbod en inspirerende winkelbeleving. Een goed gesprek tussen de jassen, over merkverhalen, duurzaamheid en gastvrijheid.
Benieuwd naar het hele verhaal, luister of lees hier onder dan verder.
Ik vind het knap dat je in staat bent om zo’n unieke winkel neer te zetten. Inmiddels heb je een tweede winkel erbij en ook online ben je erg actief. Je bent niet zo van het stilzitten?
Nee, ik blijf graag in beweging. Van stil zitten word ik heel onrustig. In de huidige coronatijd is creativiteit nog belangrijker en is het zaak om te laten zien dat je samen bezig bent. Juist door met andere ondernemers een actie of evenement te organiseren en dat met elkaar te promoten, verbreed je je bereik enorm. Zonder dat het enorm veel geld hoeft te kosten. Evenementen zijn nu natuurlijk wat lastig om te organiseren maar afgelopen zomer mocht dat wel. We hebben toen samen met onze buren van Dikke Dries en wijnhandel Margaret Wines een aantal weken op zaterdag een oesterfeestje gegeven. Zulke leuke unieke evenementen maakt deze straat ook zo leuk.
Hoe kom je aan inspiratie om merken te kiezen?
Toen ik begon, had ik mijn verlanglijstje al klaar. Ik werkte natuurlijk al lang in de mode. Maar uiteindelijk ben ik ook een consument die dingen mooi vindt om dezelfde reden als jij. Dat is ook mijn initiële gedachte, ik moet het zelf ook willen dragen. Daarnaast vind ik het heel belangrijk dat er een verhaal achter een product zit. Want hoe meer een product van zichzelf vertelt, hoe makkelijker het is om dat verhaal over te brengen. Als ik het dan over een merk heb, hoeft het geen verkoopgesprek meer te zijn. Ik hoef alleen maar te vertellen waarom ik iets mooi vind of wat de geschiedenis van dat merk is. Het is dan geen verkopen maar het overbrengen van een mooi verhaal. Natuurlijk probeer ik daarin een beetje te sturen en probeer ik hier en daar een duwtje geven. Maar een goed verkoopgesprek moet eigenlijk voor 75% helemaal niet over het product gaan.
De dag dat ik hier voor het eerst een stap over de drempel zette, voelde meteen alsof ik thuiskwam. Hoe krijg je die gastvrijheid voor elkaar?
Dankjewel, ik vind het heel leuk om te horen! Want dit is wel precies het gevoel wat ik wil bereiken. Belangrijk daarbij is dat ik mijzelf ook meer gastheer vind dan een verkoper. Maar om dit te bereiken, moet je jezelf eerst de vraagstellen: hoe zou ik dat zelf graag willen ervaren? Dat is mijn uitgangspunt geweest. Het is de winkel waar ik zelf graag zou willen winkelen. Dat is wat ik ook vaak mis bij andere winkels, de diepere gedachten over de invulling van het totaalplaatje. We hebben er goed over nagedacht en ik heb een adviesbureau ingehuurd om me daarbij te helpen. Uiteindelijk hebben we de winkel gemaakt waar ik zelf ook graag zou komen. In de winkel ligt alles gemixt in hapklare brokken. We zorgen dat er overal setjes liggen. Op deze manier worden klanten geïnspireerd om meer te bekijken. Het is belangrijk om je antennes aan te hebben staan en door in gesprek te gaan uit te vinden welke smaak de klant heeft. Natuurlijk scan je iedereen die binnenkomt ook even, wat is zijn maat en stijl. Dan ontstaat er meteen een lijstje van items die voor deze klant wel eens heel interessant kunnen zijn.
Ik neem dit gesprek even mee naar buiten de winkel. Wat is jouw favoriete restaurant?
Ik woon in Amersfoort, de Hof is zomers wel een plek waar ik graag kom. Eigenlijk maakt het mij daar niet uit op welk terras ik beland, als het alsmaar net dat streepje zon heeft. Over het algemeen geldt weer dat ik het liefste kom in een restaurant of café dat een authentiek, leuk en eigen verhaal heeft. Dat kan zijn van zilver-chique tot aan een bruine kroeg, als het plaatje maar klopt.
Je gaf aan dat gastvrijheid ontzettend belangrijk is. Let je hier dan ook op wanneer je een terrasje uitzoekt?
Ik ben me er vaak alleen van bewust als het niet klopt. Als mijn glas leeg is, dan snap ik soms niet hoe het kan dat ik na 5 minuten nog steeds geen vol glas voor m’n neus heb staan. Los van mijn gevoel, begrijp ik dit omzet-technisch ook niet. Je mist gewoon zo een paar tientjes op een bon. Als je dit zou vergelijken met mijn winkel zou dit een hele aparte situatie opleveren. Stel je voor dat iemand bij wijze van spreken in zijn onderbroek staat te wachten op een broek en die komt niet… Dat zou de klant nooit pikken maar in de horeca gebeurt dat dus best vaak. Waarom geef je dan niet die paar euro meer uit aan goed personeel? Dit verdien je zo weer terug met het extra glas dat ze verkopen. Het is eigenlijk zo dat ultieme gastvrijheid bijna niet opvalt.
Zijn er voorbeelden van ondernemers waarvan jij zegt, daar kijk ik graag naar of daar raak ik door geïnspireerd?
Ralph Lauren is voor mij het ultieme merk. Vanuit het niets begonnen en heeft, denk ik, het grootste herenmerk ter wereld gecreëerd, waarin alles klopt. Het maakt niet uit waar ik ben, welk land of welke stad, als er een Ralph Lauren winkel is, stap ik altijd even binnen om me te laten inspireren. De sfeer klopt in iedere Ralph Lauren winkel meer dan 100%, er is over alles nagedacht. Het beste voorbeeld hiervan is de winkel in Saint Germain in Parijs. Dit is een enorm statig pand van maar liefst 7 etages en op elke verdieping is een compleet andere wereld neergezet.
Hoe zit het met je eigen ambities? Gaan we nog meer Oebens winkels zien of heb je hele andere plannen voor de toekomst?
Ik vind het zelf ook fantastisch om verschillende werelden te creëren. Ik ben 5 jaar geleden begonnen met Oeben's Mercantile. Afgelopen jaar heb ik mijn tweede winkel Magasin Dstrezzed hiernaast geopend. Mijn droom is om de komende jaren steeds een extra winkel hier in de straat te openen. En dat ik uiteindelijk in plaats van 7 verdiepingen 7 winkels naast elkaar heb met ieder hun eigen verhaal. Laat mij hier de ultieme local hero worden met verschillende winkels die allemaal een waanzinnige uitstraling hebben.