Gezocht: horecabaas die het snapt

‘Zetten we het hele terras uit? De zon schijnt, alleen… er staan maar drie mensen op het rooster.’ Post-corona bepaalt de hoeveelheid personeel de succesfactor van je horecazaak. Restauranteigenaren en kroegbazen mikken in vacatures op tieners en twintigers. Generatie Z. No easy task, de socials staan vol met ‘HORECAPERSONEEL GEZOCHT’. Bovendien klagen ondernemers over een mismatch: ze willen niet, ze kunnen niet. Is de horeca overgeleverd aan een generatie nietsnutten?

Jordi (20): ‘Als ik de keuze heb gemaakt om uit alle plekken in de wereld, bij jouw restaurant te willen werken, check dan even het volgende: ik ben opgegroeid met een digitale wereld als basis. Mijn smartphone is dus ‘off limits’. Daar moet je echt niet moeilijk over doen.’

Irritant? Generatie Z aan het woord. De kans is groot dat dertigplussers nu denken: 'Je bent verwend, gewoon werken voor je geld’ of ‘Vroeger draaiden we zo’n terrasje met z’n tweeën, luiwammesen’. De mantra van elke generatie voor de volgende. Heeft generatie Z een collectief mentaliteitsprobleem? Nee hoor, ze zijn gewoon jong. De vraag is: begrijp je elkaar? En hoe krijg je ze gemotiveerd?

Madelief (21): ‘Ik weet wat crisis is. Ik heb net twee jaar opgesloten gezeten, 40K studieschuld aan m'n fiets hangen en een huis huren of kopen is onmogelijk. Ik deal met verrassing en verandering: de scheiding van mijn ouders, mijn moeders nieuwe vriend en mijn vaders tweede jeugd. Onbegrensde mogelijkheden? Lange termijn denken? Zekerheid? Die blabla geloof ik niet meer in. Ik ben über-realistisch, nuchter en verstandig. Daarom heb ik een goed betalend bijbaantje nodig, snap je?‘

Nieuwe spelregels

Horecaondernemers vallen vooral in generatie X en Y, de dertigers, veertigers en vijftigers. Corona heeft het speelveld veranderd, verder op de voet van twee jaar geleden met een papieren menukaart of een all you can eat concept is een no-go. Wil je mee in de stroomversnelling? Spreek dan de taal van de volgende generatie. Helemaal als deze generatie je doelgroep is. Ligt de bal alleen bij de horecaondernemer? Natuurlijk niet. Inzet en bereidheid zijn het minste wat je mag vragen. Maak je verwachtingen wel vooraf duidelijk.

Freek (19): ‘Ik ben up to date en geïnformeerd, serieus aan het studeren en weet al superveel. En weet ik het niet, dan check ik het effe op TikTok of bij YouTubefilmpjes met meer dan een miljoen views. Vragen stellen is nu eenmaal een beetje lastig.’

Elk nadeel heb’ z'n voordeel, deze generatie heeft toegang tot bergen informatie. Niet verstoppen dus die iPhone. Benutten. Wandelende encyclopedieën met antwoorden op al uw vragen. Service van de zaak.

Niet voor het geld

Geld is belangrijk, vrije tijd en flexibiliteit nog belangrijker. Meer uren werken is ondergeschikt aan een hoger uurloon. Generatie Z weet wat ze wil en spend z’n cash aan korte termijndoelen als Converse High Top sneakers of een festivaltrip door Oost-Europa in een Volkswagenbusje. Eindeloos sparen van laagbetaalde uurtjes? Too slow. Dat snap jij ook, want wees eens eerlijk: als de reclame vóór een filmpje langer dan tien seconden duurt, wacht je daarop of ben je weg?

Het klinkt misschien allemaal te vrijblijvend. Hoe zet je generatie Z voor je aan het werk? Loyaliteit van je personeel verdien je op dezelfde manier als van je gasten. Aandacht geven. Wees creatief: proef samen wijn of bezoek een leverancier. Houd een battle met je personeel voor de meest sicke cocktail en zet de winnaar op je kaart. En leer ze het horecavak. Hun energie en enthousiasme zullen je verbazen. Het zijn net mensen.